Метод проектів у
початковій школі
Метод
проектів виступає важливим компонентом нестандартного, нетрадиційного способу
організації продуктивної освіти. В умовах особистісно орієнтованого навчання
проектна діяльність набуває нового переосмислення, формуючи в учнів мотивацію,
націлюючи на пошук нових знань і самостійне їх конструювання. Це допомагає не
тільки сформувати життєвий досвід, необхідний для вирішення проблем, а й вибудовувати
власне життя успішним і значущим для суспільства.
Проектування
в початковій школі має свою специфіку, оскільки вимагає врахування вікових та
психологічних особливостей учнів. Всі етапи проектної діяльності молодших
школярів мають ретельно контролюватися вчителем, тому що їм бракує теоретичних
і практичних знань і умінь.
Робота
над проектом сприяє формуванню у молодших школярів умінь відбирати й
аналізувати інформацію, працювати зі словниками, енциклопедіями, довідниками,
спеціальною літературою, використовувати можливості інформаційних технологій
тощо. Під час проектування учні набувають вміння проводити спостереження,
систематизувати і узагальнювати отриману інформацію, висувати гіпотези, робити
аргументовані висновки.
Результати
пошуків і досліджень можуть широко використовуватися в навчальній і позаурочній
діяльності, яка приносить задоволення молодшим школярам. Крім того, діти з
підвищеною навчальною мотивацією можуть запропонувати тему проекту, яка їх
зацікавила і потребує подальшого дослідження. Важливим аспектом проектної
діяльності молодших школярів є формування стійкого інтересу та прогнозування
результатів власної розумової праці. У ході презентації − кульмінації в роботі
над проектом, молодші школярі вчаться чітко і переконливо викладати інформацію,
захищати свою точку зору, ставити питання, слухати один одного.
Отже,
метод проектів допомагає молодшим школярам набувати ключових компетентностей,
без яких їм не обійтися у подальшому навчанні. У дітей формуються навички
вирішення проблемних ситуацій, застосування отриманих знань.
Учасники
проекту набувають позитивного досвіду групової роботи, бачать значимість
діяльності кожного для результату спільної справи. Участь у проектуванні
розвиває в дітей дослідні та творчі здібності, здатність до самовизначення,
вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному
просторі, презентувати власні результати. Робота над проектами є одним з видів
інноваційної педагогічної діяльності, оскільки дає можливість сучасній
початковій школі впроваджувати елементи дослідницької роботи, яка сприяє
активізації пізнання молодших школярів.
Метод проектів на уроках читання
Завдання
уроку читання: підвищити інтерес до книги, літератури, розширювати кругозір
дітей, удосконалювати техніку читання.
Методи
і прийоми:
ü ігрові
технології;
ü проектні
технології;
ü технології
критичного мислення для уроків читання;
ü ІКТ
− інформаційно-комунікативні технології.
Серед
цих технологій гідне значуще місце займає метод проектів, який успішно вирішує
завдання, які вирішує урок читання.
Типи проектів на уроках читання
На
уроках позакласного читання, які присвячені великій темі − дослідні, творчі,
рольові.
Наприклад:
Тема «Усна
народна творчість».
Групи
учнів працюють над темами:
1.Українські
народні казки.
2.
Прислів’я
та приказки.
3.
Скоромовки.
4.
Загадки.
5.
Легенди.
Представляти
роботи діти можуть у вигляді книжок-маляток, газет, театральних вистав.
Тема «Вивчення
творчості письменників».
«Літературна
вітальня «В гостях у казкаря О.С. Пушкіна»
Завдання проекту:
·
Чому
О. С. Пушкіна і зараз знають і читають діти і дорослі?
·
Що
я знаю про життя письменника і поета?
·
Про
що казки Пушкіна?
·
Чим
цікаві мені казки Пушкіна?
Результати:
·
презентація
«Великий російський поет і казкар»;
·
створення
альбому «Казки Пушкіна в картинках»;
·
інсценізація
уривків з казок:
·
складання
вікторини за казками Пушкіна.
Тематичні уроки-проекти:
·
Розповіді
про тварин.
·
Зима
у письменників і поетів.
· Чого
навчають казки.
Типи проектів на уроках читання:
Тематичні
уроки:
·
Розповіді
про тварин.
·
Зима
у письменників і поетів.
·
Розповіді
про твоїх однолітків.
·
Посміємося
разом.
·
Що
за чудо ці казки?
·
Ця
весела Масляна
У
третьому класі я проводила захист проектів «Чарівна книга зими».
Питання для вивчення:
·
Зима
− холодна пора.
·
Екскурсія
в зимовий парк (оповідання про зиму).
·
Зимонька
- зима (конкурс віршів).
·
Усна
народна творчість (зимові загадки, прислів'я).
·
Твоя
безпека взимку.
Презентація
роботи
Книжки
- малятка
Газета «Зима»
Конкурс малюнків про
зиму
Пам'ятка
«Будь обережний взимку!»
Міжпредметні
проекти
Міжпредметні
проекти можуть охоплювати кілька предметів: читання і громадянська освіта,
читання та «Я і Україна », читання і основи здоров’я.
Під
час пошуку інформації, проведення дослідження діти багато прочитують матеріалу,
працюють з енциклопедіями, з довідниками, читають, а, отже, вирішується
завдання: розвиток допитливості, інтересу до книги, розвиток і вдосконалення
техніки читання.
Види
міжпредметних проектів
·
Читання
і громадянська освіта:
«Народні
символи України».
·
Читання
і основи здоров’я:
«Вітаміни
− друзі людини»,
«Здоровий
спосіб життя − запорука міцного здоров’я».
·
Читання
і природознавство:
«Зимуючі птахи Приазов’я»,
«Наші домашні
вихованці».
Таким
чином, використовуючи метод проектів на уроках читання, можна сказати, що ця
технологія − це
одна з конкретних можливостей використовувати життя для виховних та освітніх
цілей. Ось чому можна сказати, що метод проектів розширює горизонти в
педагогічній теорії і практиці. Він відкриває шлях, що показує, як перейти від
словесного виховання до виховання в самому житті і самим життям.
Організація
проектної діяльності в технологічній освіті школярів сприяє розвитку творчого
потенціалу учнів; проведенню самостійних досліджень; прийняттю рішень; розвитку
умінь працювати в команді і відповідати за результати колективної праці;
проведенню економічної та екологічної оцінок процесу і результатів праці;
формує звичку до аналізу споживчих і технологічних ситуацій.
Завдяки
використанню методу проектів підвищується ймовірність творчого розвитку учнів;
природним чином відбувається з’єднання теорії та практики, що робить теорію
більш цікавою і більш реальною; розвивається активність учнів, яка приводить їх
до більшої самостійності; зміцнюється почуття соціальної відповідальності, а,
крім усього іншого, діти на заняттях відчувають справжню радість.
Немає коментарів:
Дописати коментар